Me kõik oleme mingil hetkel uudistest kas näinud või kuulnud Lennusadamast. Pühapäevaseks päevaks endale meelelahutust otsides leidsin kuulutuse, milles Kodulinnamaja kutsus sarja "Väärtused" raames tutvuma Lennusadama ja seal kai ääres asuvate laevadega.
Lennusadama vesilennuki angaaride ehitamist alustati juba enne 1910ndatel aastatel. Nad on omalaadsed seetõttu, et nad on ühed esimesed betoonist valmistatud lennukiangaarid. Valmis said ja kasutusel olid nad Eesti Vabariigi ajal, mil seal hoiti vesilennukeid. Angaare oli plaanis kokku ehitada viis, kuid kahest jõuti valmis ehitada vaid vundamendid, mis nüüd juba väidetavalt ajalooks on saanud.
Angaarid ise on suured ja kõhedust tekitavad - vähemalt praegu, kui nad enam-vähem tühjana seisavad. Samas aga jääb üle vaid imestada nende mastaapsuse üle. Laest ja seinast paistavad metallisõrestikud, mis betooni kinni peaks pidama. Edasise lagunemise peatamiseks plaanitakse pritsemeetodiga vajalikud kohad uuesti betooniga katta. Angaarid on aga väga huvitava akustikaga - igale sõnale järgneb mitmekordne kaja ja selleks, et teised Sind kuuleksid, pole vaja eriliselt häält pingutada.
Pärast kordategemist on plaanis angaaridesse teha Eesti Meremuuseumi näitusesaal - tuua veest välja allveelaev "Lembit" ning täiendada kollektsiooni ka teiste mereteemaliste eksponaatidega. Tulevikuvisiooni võib leida angaaride juurest betoonaialt.
Kui angaarid vaadatud ja neis ka sees käidud sai, viis tee edasi Lennusadamas olevate laevade peale. Nii õnnestus giidi juhatusel sees käia nii jäämurdjal "Suur Tõll", allveelaeval "Lembit" kui ka kaasaegsemal miinitraaleril "Kalev". See oleks olnud justkui retk läbi erinevate ajastute - "Suur Tõll" ajast enne I Maailmasõda, "Lembit" kahe ilmasõjavahelisest ajast ning "Kalev" juba ajast pärast II Maailmasõda. "Suur Tõll" oma suurte katelde ja võimsate mootoritega tekitas pisikese mutuka tunde, samas allveelaeva kohta suhteliselt ruumikas "Lembitus" aga tundusid seinad peale tulevat. "Kalev" aga ei jätnud mingit erilist muljet, kui vast välja arvata see, et oli võimalik omandada täiendavaid teadmisi miinide ja nende traalimise kohta. Lisaks kolmele eelpoolnimetatud laevale seisab Lennusadamas Meremuuseumi eksponaadina piirivalvekaater "Grif" ning terve hulk teiste omanduses olevaid merealuseid, mida kaugelt vaadata saab.
Ekskursioon kujunes osalejate arvukate küsimuste peale kavandatud tunni asemel kahe ja poole tunni pikkuseks ning oli sadamakülastust igati väärt - sai rohkem teada nii laevadest kui ka Eesti mere- ja sõjaajaloost. Meenutuseks ka mõned pildid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar